lørdag den 4. april 2009

Don Winslow, Boss of Writers

I et tidligere indlæg har jeg givet udtryk for min glæde ved Don Ws tilstedeværelse på årets Krimimesse. Og her vil jeg komme ind på, hvad der godt kan blive hans hovedværk, ’Frankie Machines vinter' (’The Winter of Frankie Machine’). En bog med en gennemslagskraft, der muligvis kan matche Mario Puzo og dennes ’The Godfather’.

To gode interviews over to dage Adrian Hughes, DR (lørdag) - du kan høre lydoptagelsen på et endnu ikke annonceret tidspunkt - og Mette Strømfeldt, Berlingske (om søndagen, på scenen), belyste i den grad, hvad Don W havde håbet at opnå med sin omfattende indsigt i mobsterliv og det særprægede miljø, som han kender til bunds. Bogen er gennemsyret af en ægthed og et sprogbrug, der får os til at glemme forfatteren og helt fokusere på personerne. Eksempelvis hed de øverste aldrig ’Godfather’ men ’Boss’, fortalte Don W.

Bogen starter ret langsomt. Dog ikke at det gør noget, når jeg tænker nærmere over det, for vi kommer til at kende den sympatiske, aldrende Frankie gennem hans rolige tilværelse i San Diego. Men fra kapitel otte går det løs, fordi ’nogen’ vil ham til livs. Og her er det, at ’dræbermaskinen’ i Frankie bliver tvunget ud af dvalen. De 91 (ofte korte) kapitler tager ingen tid at komme igennem. Og der bliver desværre ikke en opfølger, har Don W besluttet. Romanen bør egentlig læses på både dansk og amerikansk, hvad jeg gjorde, for at få det ’lokale’, sproglige indtryk.

Detaljerne er uhyre interessante. Eksempelvis, på side 102, de ’fem forskellige ting, der får folk til at give en hitman en åbning: Skødesløshed. Udmattelse. Vaner. Penge. Sex. Det er alt. Så lang er listen.’

West Coast Mob History er faktisk hovedtemaet, selvom vi primært følger Frankie i hans bestræbelser for at overleve. Og det skulle ikke undre mig, hvis det hele ender med en filmklassiker som ’The Godfather’!

'Frankie Machine' bliver titlen på filmen. ’In production’ netop nu. Director: Michael Mann ('Collateral'!). Robert de Niro (1943-) kan sagtens fylde rollen som Frankie, der i bogen er 62. Men hvem skal spille den yngre Frankie? Da han er 19, sker der noget meget vigtigt! Don W ved det heller ikke endnu. Men vi får svarene på den store skærm i 2010.

On a personal note Under DR-lydoptagelsen kunne vi stille spørgsmål. Og jeg kæftede selvfølgelig op, når chancen var der. Søndag sagde jeg, lidt skamfuld, til Don: ”Sorry, if I was off the radar.” Jeg havde vist stillet et par nærgående spørgsmål. ”No,” sagde Don, efter håndtrykket. ”You weren’t.” Og senere, da det blev min tur til at få en påtegnelse i mit indkøbte eksemplar – gerne med ’Boss’, bad jeg ham om – gik jeg derfra, glad og tilfreds, med denne inskription:
To Preben, Thanks for staying on the radar with the great questions. Don Winslow, ’Boss’.

Jeg fik tilladelse til at tage ovenstående billede af Don W og fru Jean (som sikkert har inspireret ham til Patty og Donna, to spændende kvinder i romanen).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar