søndag den 29. marts 2009

Post Krimimesse Syndrome

Hvis du, som jeg, også lider af PKS (Post Krimimesse Syndrome; opfundet, må jeg indrømme, til lejligheden; tilstanden giver tydelige abstinenssymptomer), er der kun en ting at gøre. Nemlig at se tilbage på de højdepunkter, der kan holde dig gående til næste år.

DON WINSLOW er manden, der gav mig den største interaktive oplevelse. ’Frankie Machines vinter’ var imødeset med store forventninger og selve nydelsen at lytte til den verdenskendte forfatter var ret speciel!

For det første havde DR Krimiklubben generøst inviteret til et separat, lydoptaget træf med Don W. Smagsdommervært Adrian Hughes iførte sig og sin gæst mikrofoner og diskuterede løs omkring romanen og den igangværende filmatisering med Robert De Niro. At sidde et par meter fra skrivegeniet og få lov til at stille spørgsmål gjorde stort indtryk.

Om søndagen kom turen til anmelder Mette Strømfeldt. Interview på Scene 2 (se foto) med flere informationer, plus humoristiske islæt, før Don W og hans smukke fru Jean kunne få rettet op på deres jet lag ved at flyve hjem til sunny San Diego.

SCENERNE ER SATTE Disse Krimimessedage gælder det om, som aldrig før, at forholde sig selektivt til de mange aktiviteter. Idealet er, uheldigvis, at være tre steder på en gang. Scenerne 1 og 2, plus styrte af sted, op ad trapperne og ind i en fængselscelle, når DR kalder. Can’t be done! Løsningen er omhyggelig planlægning og bedrøveligt nok afkald på alt for meget. Og selvfølgelig skal der være tid til at snakke med vennerne. Og danne nye bekendtskaber. Det er sjældent 10-17 og 10-16 er gået så hurtigt for mig!

HIGHLIGHTS, MINE Don Winslow, med amerikansk cool. Anne Chaplet, med tysk charme. Anna Grue, med dansk humor. Johan Theorin, med svensk eftertænksomhed. Elsebeth Egholm, med skriveteknisk ekspertise. Sara Blædel, med totalt styr på tingene, især på en vis retsmediciner.

TEMADAG 2010 Jeg har allerede tryglet og tigget og bedt Mette Strømfeldt om at tænke over emnet KRIMITHRILLERS. Reaktionen blev et skævt smil og et uudgrundeligt udtryk i de skarptseende anmelderøjne.

Nu vil jeg forsøge at komme over min PKS-lidelse, så jeg er parat til næste Krimimesse.

2 kommentarer:

  1. Nu fik jeg jo slet ikke taget mig sammen til at melde mig til (godt det samme, egentlig, for jeg havde influenza hele sidste uge, og jeg ville have fået alt for lidt ud af at sidde i Kolding og hoste lungerne ud af kroppen).
    Men det er dejligt at høre lidt førstehåndsnyt om en begivenhed, jeg rigtig gerne ville have oplevet selv. Tak for det.

    SvarSlet
  2. Kære Dorte H

    Tak for din hilsen. Glad for, at du får et vist indtryk af begivenhederne her.
    Der kommer sikkert også andre 'rapporter', som du kan nyde.
    Jeg havde ellers håbet på en snak om dig og din blog. Next time!

    GOD BEDRING!
    Preben

    SvarSlet